reklama

Cesta do Južnej Ameriky časť 7. Peru - Machu Picchu

Machu Picchu je braný ako jeden z moderných divov sveta, mesto vybudované na kopci ako najúčinnejšia ochrana pred votrelcami.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Jediná cesta k nemu je vlakom presnejšie "expedičným vlakom" (som zvedavý či by sa ten termín neuchytil aj u nás na niektoré nepoužívané trate napr. Šahy - Zvolen) pripravte sa na pomalú a dosť kývajúcu sa jazdu ale máte v cene jedlo a občerstvenie ako v lietadle. Vlak vám zastaví doslova v centre Machu Picchu Pueblo a pripravte sa na nápor turistov a domácich ktorý každý idú iným smerom.

Machu Picchu Pueblo
Machu Picchu Pueblo (zdroj: Michal Kováč)

Skôr než pôjdeme na Machu Picchu poviem vám čo to o tejto usadlosti. Je to miesto fungujúce iba na turistickom ruchu, ak ste prišli v období dažďov tak si nemôžete nevšimnúť divokú rieku Urubamba. Celé mesto je plné obchodíkov, reštaurácií a penziónov. Mesto má dokonca aj aquapark s termálnou vodou (jedinú paralelu s našimi som si všimol v tlačenici). A spomenul som neuveriteľnú scenériu? Všade naokolo vysoké bralá ktoré máte pocit že sa nakláňajú nad drobné domčeky. Dedinka je naozaj stratená v nich. Mimochodom reštaurácie sú skvelé tu som dal 2 pokus steaku z Lamy a môžem povedať že je to vynikajúca vec. Trochu horšie je to s ubytovaním urobím v tomto prípade niečo čo mi je dosť proti srsti ale čo som počul kopec nadávok turistov na nekvalitu tak urobím drobnú reklamu - ak chcete zostať na noc doporučím vám penzión Panorama ktorý je na západnej strane mesta smerom ako sa ide priamo na Machu Picchu (GPS koordináty 13°09'15.1"S 72°31'39.1"W).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Machu Picchu Pueblo - rieka Urubamba
Machu Picchu Pueblo - rieka Urubamba (zdroj: Michal Kováč)
Inka - Machu Picchu Pueblo
Inka - Machu Picchu Pueblo (zdroj: Michal Kováč)

Ale poďme na hlavný cieľ cesty - na Machu Picchu môžete z tejto dediny ísť dvoma spôsobmi - prvý je autobus a druhý je pešo. Odporúčam na cestu hore autobus. Je síce drahší ale hore budete potrebovať všetku energiu, voľakedy to bolo totiž mesto ako sa patrí a je obrovské. Údajne najlepší výhľad je z Huayana Picchu kam vedie pomerne divoká cestička ale tam som sa nedostal lebo kapacita návštevníkov za deň je 400 ľudí a treba si cestu zabookovať vopred a máte na cestu 2 hodiny takže hore sa veľmi nezdržíte.
A tento týždeň som sa dozvedel že v záujme ochrany sa tiež obmedzil počet turistov na deň, ako presne to funguje teraz neviem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Podmienky cesty na Huayana Picchu
Podmienky cesty na Huayana Picchu (zdroj: Michal Kováč)

Čo odporučím vidieť? Prejdite si to celé ale neponáhľajte sa - je toho naozaj veľa. Všímajte si geometrické obrazce Inkovia sa v nich vyžívali. Urobte si fotku s miestnou kosačkou sú veľmi priateľské. Sadnite si cez obed do trávy pri veľkej pyramíde a užívajte si vysokohorský vzduch. Čo by ste nemali robiť je jednoduché - ponáhľať sa. Za deň tam som videl 6 ľudí čo skolabovali a museli ich odnášať. Rovnako Machu Picchu nieje miesto pre deti! Ak im to chcete silou mocou ukázať zapnite im google maps prejsť to tam dá zabrať aj ľuďom čo majú kondíciu. Celé mesto je vysoké asi ako 20 poschodová budova a zleziete ju niekoľkokrát hore aj dole. Plus pyramídy, strážna veža na kopci a ak idete na Huayana Picchu budete mať čo robiť. A ešte jeden detail je dôležitý - akonáhle vojdete do areálu nieje tam ani jedno WC ani žiadne občerstvenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Miestna kosačka - Machu Picchu
Miestna kosačka - Machu Picchu (zdroj: Michal Kováč)
Stále rozmýšľam čo sa adminom nepáčilo na tejto fotke - Machu Picchu
Stále rozmýšľam čo sa adminom nepáčilo na tejto fotke - Machu Picchu (zdroj: Michal Kováč)
Výhľad od strážnej veže - údajne druhý najlepší a najlepšie miesto na obed
Výhľad od strážnej veže - údajne druhý najlepší a najlepšie miesto na obed (zdroj: Michal Kováč)
Vodné zrkadlo - Inkovia mali radi geometrické obrazce v tomto prípade trojuholník - kruh - obdĺžnik
Vodné zrkadlo - Inkovia mali radi geometrické obrazce v tomto prípade trojuholník - kruh - obdĺžnik (zdroj: Michal Kováč)

Predpokladám že blogov o tomto úžasnom mieste tu už bolo neúrekom preto sa veľmi nejdem rozpisovať o všetkých detailoch. Poviem už iba toľko - na google maps si môžete prejsť Machu Picchu aj sami bez toho aby ste museli vstať od počítača, je to urobené cez street view takže vás vysadím pri vchode a prajem pekný zážitok (vchod 13°09'56.5"S 72°32'35.8"W).
A ako na cestu dole? No opäť máte na výber ísť buď pešo alebo autobusom. Ja som si cestu prešiel pešo koniec koncov cez džungľu nechodím každý víkend. Priznám sa ani neviem ako dlho cesta trvala ale bolo to dole kopcom tak to bolo fajn.

Alternatívna cesta z Machu Picchu v zelenom
Alternatívna cesta z Machu Picchu v zelenom (zdroj: Michal Kováč)

Ak sa rozhodnete ísť pešo tak vedzte ale že celý areál uzatvárajú o 18:00 ak sa dobre pamätám a areál začína dole pri rieke. Takže pozor na čas. Rovnako ale nepreceňujte sa, šiesta osoba ktorú som videl skolabovať skolabovala na moste cez rieku tesne pred koncom areálu. Ja som tiež prešiel cez most už iba z posledných síl. Našťastie za mostom bola reštaurácia kde som si dal "street juice".

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Rieka Urubamba z mostu k Machu Picchu
Rieka Urubamba z mostu k Machu Picchu (zdroj: Michal Kováč)
Neskutočné skalné scenérie všade naokolo Machu Picchu
Neskutočné skalné scenérie všade naokolo Machu Picchu (zdroj: Michal Kováč)

Ak ste príliš šetrný (ako ja) a nechce sa vám platiť cestu vlakom nazad je jedna alternatíva. Ak by som vedel do čoho idem znova by som to neskúšal priznám sa. Machu Picchu pueblo totiž nieje konečná zastávka vlaku, vlak pokračuje ďalej k vodnej elektrárni ktorú si domáci vychvaľujú ako technický unikát jediný svojho druhu na svete - prečerpávacia elektráreň. Nemal som na(ne)štasie jazykové znalosti aby som im pekne po Španielsky povedal že aj u nás na Slovensku máme jednu. Odtiaľ cez Santa Teresu do Santa Marie taxíkom a v Santa Maria si vziať autobus do Cuzca. Keď vystúpite z vlaku pozrite sa nazad odkiaľ ste prišli budete mať výhľad na Huayana Picchu a možno aj lepšie počasie ako som mal ja.

Huayana Picchu zo stanice Hidroeletrica - je jemne vidno aj cestu Inkov cez stred hory
Huayana Picchu zo stanice Hidroeletrica - je jemne vidno aj cestu Inkov cez stred hory (zdroj: Michal Kováč)

Cesta je počas dňa neskutočné - údolie je naozaj okúzľujúce scenériou, veľký kopec vodopádov, kopcov a celé to dotvára divoká rieka. Na prvý pohľad lákavé ale všetko skrýva svoje temné stránky. Podľa domácich je táto oblasť v okolí Santa Teresy a Santa Marie najväčším zdrojom Koky a kokaínu v celom Peru. Či je to pravda som nemal ako overiť a keďže som cestoval domov o pár dní nechcel som vysvetľovať niekomu na colnici prečo som sa na to pýtal.

Vodopády pri Santa Teresa
Vodopády pri Santa Teresa (zdroj: Michal Kováč)
Cesta do Santa Teresa
Cesta do Santa Teresa (zdroj: Michal Kováč)

Ak sa touto cestou vyberiete urobte si zastávku v Santa Teresa je tam totiž Banos Termales de Cocalmayo to je termálne kúpalisko ktoré nieje práve známe u turistov. Ani nieje spomenuté na mapách. Zato vodu majú skvelú a kúpať sa v džungli je zábavný ale niekedy aj dosť šokujúci zážitok. Je to otvorené kúpanie a mňa vyhnal z vody taký dosť decentne veľký pavúk čo si len tak chodil po hladine. Priateľsky veru nevyzeral.
 

Banos Termales de Cocalmayo
Banos Termales de Cocalmayo (zdroj: Michal Kováč)

Odtiaľto som si to zobral taxíkom do dediny Santa Maria. Kde som čakal dve hodiny na autobus do Cuzco. Nakoľko sa stmievalo cesta bola nezáživná ale šofér taxíku ochotne rozdával koku. Keďže som bol hladný kúpill som jej celý sáčok a zožral ho na posedenie - fáma že koka zaháňa hlad sa zakladá na pravde. Ak sa vydáte teda mojou cestou a priateľský taxikár vám ponúkne koku určite si dajte cesta vám ubehne rýchlejšie. Mimochodom počas stmievania a prvej chvíle noci Džungľa sama o sebe naozaj ožíva. Nepripraveného človeka to môže aj vystrašiť všetok hmyz začne robiť hluk a ja som si myslel spočiatku že niekde sa hrá futbal a celý štadión má vuvuzely.
Nuž a tu sa dostávame do nepríjemnejšej fázy - tú ktorú som nečakal. Santa Maria nieje práve tourist friendly. Na ľuďoch to bolo vidno doslova aj keď som priateľsky navštívil a kúpil veci takmer z každého stánku čo tam mali na malom trhu zazerali po mne. Celkom sa mi uľavilo v autobuse do Cuzco kde som si aj zdriemol ale o pol jednej ráno ma zobudil mierny kopanec do nohy a vojak ukazoval že mám ísť za ním. Celý autobus vyhnali von a hľadali koku a kokaín. To som zistil až neskôr nakoľko pani s malým dieťaťom čo som si myslel že je tehotná a ja som ju aj pustil aby nastúpila predo mnou dostala od vojakov mierne povedané výprask. Z tehotenského brucha sa vykľulo dačo zabalené v čiernom igelite podľa spolusediaceho kokaín. Vraj títo domáci pašeráci sa neštítia dať svoj kontraband aj neopatrným cudzincom do batožiny. Taká je alternatívna cesta nazad, ušetríte 50 dolárov za vlak ale môžete skončiť nie vlastnou vinou na tom zle.
Toľko pre dnešok nabudúce vám poviem čo to o zaujmavostiach Inkov v okolí mestečka Maras a návrate do Bolívie a mojich krátkych zážitkoch v Cochabamba a Santa Cruz de la Sierra.

Michal Kováč

Michal Kováč

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Amatér cestovateľ čo sa venuje vo voľnom čase foteniu a svojmu zamestnaniu, chcem sa podeliť o praktické skúsenosti s cestovaním bez cestovných kancelárií ktoré som sám zažil. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu