reklama

Cesta do Južnej Ameriky časť 6. Peru - Ollantaytambo

Ak sa chystáte prejsť hranice v Južnej Amerike a idete autobusom, pripravte si trpezlivosť a rýchly krok budú sa vám hodiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pri menších mestečkách funguje v Bolívií to čo aj u nás - autobusy odchádzajú z najväčšieho námestia. Ak idete do Peru odporúčam zameniť si peniaze už tu, podľa domácich je štandardne v Peru horší kurz ale zároveň odporúčam dávať pozor na to aké bankovky si beriete - falšovanie tam letí a falošné bankovky sú veľmi dobre urobené tak že to človek ktorý nieje domáci nemá šancu zistiť rozdiel ale od domácich som našiel trik ako postupovať - pošúchajte si bankovku o bielu stenu ak ostanú farebné šmuhy máte falzifikát.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cesta z Copacabany na hranicu trvá asi 90 minút a ak idete poobedným spojom tak vám cestou zapadne slnko a máte z deravých a prašných ciest pocit že ste išli pol dňa. Keď zastavíte na hranici a nechcete čakať dlhú radu majte po ruke pas, zelený papier a biely papier z colnice a rýchlym krokom do stodoly na ktorej je napísané Migracion, ak prídete ako prvý ušetríte si 5 minút čakania na každý pas. Potom hor sa ďalej po ceste pod bránu a vitajte v Peru. Ak sa tešíte ako budete mať zrazu fungujúci roaming aj s dátami sklamem vás, nič také som v Peru nemal. Pripravte sa ale na ďalšiu radu a dva formuláre A4 pre vstup do krajiny. Ak toto všetko úspešne zvládnete môžete si gratulovať a "tešiť" sa na 10 hodinovú cestu do Cuzca po rozbitých cestách. Ak ste medzi prvými možno si stihnete aj dačo kúpiť pod zub.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autobus vás v Cuzco nechá na autobusovej stanici a ak sa chcete vydať do Ollantaytambo prípadne priamo Machu Picchu máte dve možnosti. Prvá je vlak ktorý ide priamo do Machu Picchu Pueblo ale je neskutočne drahý, druhá možnosť je ísť minibusom. Prípadne tretia možnosť taxík.

Ja som zvolil voľbu číslo 2 - minibus stál totiž cca 2€ dokopy. Minibusy fungujú spôsobom že sa čaká kým sa naplní a potom vyráža na cestu ak sa vám nechce čakať môžete si "doplatiť" miesta, to som využil ja keďže sme čakali asi 15 minút na "ešte jednu osobu" o 5:30 ráno keď vonku nebolo ani nohy. Mimochodom odchádzajú nie z autobusovej stanice ale z Grau Avenue (približne 13°31'25.4"S 71°58'39.6"W). Za 90 minút vyhliadkovej jazdy ste v mestečku Ollantaytambo. Vitajte v džungli. Výber ubytovania nechám na vás lebo ja som bol v nejakom prírodnom penzióne (bol blízko stanice) a celú noc ma žrali mravce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mimochodom ak ste išli vlakom tak ste prišli o veľa (nielen peňazí) - Ollantaytambo je totiž posledné obývané mesto Inkov a brána do posvätného údolia, majú tu skvelý trh (2x), fascinujúce ruiny starého Ollantaytamba s fungujúcim vodovodom, vynikajúcu čokoládovňu a všade fotogenické kopce.
Minibus vás vyloží na námestí (Calle Principal) na tomto námestí je aj turistické informačné centrum kde vám dajú mapu mesta a odporučia lokálne atrakcie. Odporúčam peší okruh ale ja som si za cca 50 centov požičal lokálny Tuk Tuk aj so šoférom čo vedel niečo o histórií zvlášť preto lebo bolo obdobie dažďov a nechcel som zmoknúť. Okuh začína pri "historickom" moste z čias Inkov (keď to uvidíte tiež si pomyslíte svoje) ale pohľad na mesto nazad vás nenechá na pochybách ste v typickom terasovom meste Inkov.
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ollantaytambo - "historický" most a pohľad na mesto od rieky
Ollantaytambo - "historický" most a pohľad na mesto od rieky (zdroj: Michal Kováč)

Kúsok dolu riekou prídete k archeologickému parku Choquana (značne neudržiavanému) ktoré slúžilo ako pevnosť pri vstupe do posvätného údolia.

Choqana
Choqana (zdroj: Michal Kováč)
Choqana - značne neudržiavaná
Choqana - značne neudržiavaná (zdroj: Michal Kováč)

Cestou nazad na druhej strane rieky je chodník inkov s dvoma bránami a po chodníku sa dostanete do mesta, ale jediné čo za to stojí sú iba dve brány. Prečo boli dve vedľa seba dnes nikto nevie. Zabudol som ale drobné varovanie od domácich pozor na "El Toro".

Chodník Inkov
Chodník Inkov (zdroj: Michal Kováč)
Brány Inkov
Brány Inkov (zdroj: Michal Kováč)
El Toro
El Toro (zdroj: Michal Kováč)

A okruh zakončíme na trhu pred vstupom na jednu časť historických ruin. Mimochodom ako prídete na toto trhové námestie sledujte dobre ľavú stranu objavíte tam čokoládovňu a múzeum čokolády. Ak si chcete ísť pozrieť ruiny a potrebujete sacharidovú bombu to je to najlepšie miesto kam ísť, berú bez problémov aj Master Card. Môj tip - horúca mliečna čokoláda s kúskami koky.

Prechádzku okolo ruin starého mesta je najlepšie začať výstupom rovno hore po schodoch - je to ak som to správne počítal okolo 20 poschodí. Odmenou bude nádherný výhľad na mesto a údolie aj na druhú časť mesta na opačnom hrebeni.

Ollantaytambo
Ollantaytambo (zdroj: Michal Kováč)

Mimochodom aby som spresnil tieto ruiny zo strany trhu sú spoplatnené tie na opačnom hrebeni nie. Ale pokračujme, ako vystupujete hore prejdete cez 3 zóny. Prvá sú terasy kde sa pestovalo jedlo, druhá je oblasť kde žili strážcovia a celkom hore bol palác ktorý dal vybudovať Mano Inca. Na opačnom brehu sú sýpky. Stavali ich vyššie preto aby tam bolo chladnejšie a stabilnejšia teplota tým predišli pokazeniu.

O všetky detaily sa nepodelím, nech vám nepokazím zážitok ak tam pôjdete. Ale ak tam budete nenechajte si újsť "Balcon Plata" je to taký max. 90 centimetrov široký chodník idúci k strážnemu domu, je tam ešte fungujúci vodovod od čias Inkov.

Ollantaytambo - staré mesto - terasy
Ollantaytambo - staré mesto - terasy (zdroj: Michal Kováč)
Ollantaytambo - Balcon Plata mimochodom skúste nájsť hlavu Inku na tejto fotke (hint na druhej strane údolia)
Ollantaytambo - Balcon Plata mimochodom skúste nájsť hlavu Inku na tejto fotke (hint na druhej strane údolia) (zdroj: Michal Kováč)
Inkov vodovod
Inkov vodovod (zdroj: Michal Kováč)

Ak sa už do Peru dostanete počas obdobia dažďov ako sa podarilo mne - asi vás bude zaujmať ako sa Inkovia chránia pred bleskami keďže mestá si stavali na vrochole kopcov. Jeden sprievodca mi ich ochranu ochotne ukázal, priznám sa nemal som kľudnú noc. Vyzerala takto:

Peruánsky hromozvod
Peruánsky hromozvod (zdroj: Michal Kováč)

No a s Ollantaytambo sa rozlúčime na železničnej stanici. Ak ste sem prišli tak veľmi pravdepodobne cestujete do Machu Picchu kam sa dá dostať dosť drahým vlakom. Pripravte si minimálne 62 USD za 45 minútovú jazdu "expedičným vlakom" (http://www.perurail.com/ ak chcete skúsiť online booking ale nečakajte fungujúci internet v oblasti) - 62 dolárov je za jednosmerný lístok aby som nezabudol. Ja som si osobne kúpil lístok priamo na stanici kde z nejakého dôvodu majú na jeden vlak troch operátorov- Peru rail, Inca rail a tretieho som zabudol. Líšia sa iba cenou aktuálne bol Peru Rail najlacnejší.

Toľko pre dnešok nabudúce poviem niečo o Machupicchu Pueblo dedinke kde vás vysadí vlak aj o Machu Picchu samotnom aj o tom ako som nechcel platiť 62 USD za cestu nazad a riskol som to domorodým autobusom cez Santa Mariu a Santa Teresu a ako to dopadlo.

Michal Kováč

Michal Kováč

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Amatér cestovateľ čo sa venuje vo voľnom čase foteniu a svojmu zamestnaniu, chcem sa podeliť o praktické skúsenosti s cestovaním bez cestovných kancelárií ktoré som sám zažil. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu