reklama

Cesta do Južnej Ameriky časť 4. Z La Paz smer Copacabana

Dnes o výškovej chorobe, trochu svojráznej štvrti El Alto, hore Illimani a o tom ako vycestovať von z mesta a čo sa oplatí cestou do strediska Copacabana vidieť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

El Alto, oficálne druhé najväčšie mesto po La Paz ale v skutočnosti sú obe mestá spojené. Je to chudobná štvrť La Paz, po mojich potulkách počas dňa som tam nevidel ani jedného policajta narozdiel od La Paz, o bezpečnosť sa tu starajú domáci a ak je veľmi zle tak som videl aj záťah vojakov. Zaujmavosťou je že ak sa domáci postarajú o niekoho kto im robil problémy tak nájdete v ulici na stĺpe obesenca. Vidieť som to videl ale keďže sa jedná o nebezpečnú štvrť šiel som tam bez mobilu a foťáku aby ma prípadný zlodeji mohli obrať len o pár pesos.
Dobrá stránka El Alto je tá že každý Štvrtok a Nedeľu tam majú trhy ktoré sa volajú Trhy 16 Júla (FERIA 16 DE JULIO) a sú veľmi dobre dostupné z centra čevenou linkou lanovky. Trhy začínajú hneď za stanicou a môžete tam kúpiť prakticky čokoľvek, inak povedané čo je niekoho odpad je iného poklad. Boli tam diely na autá, lieky (vrátane viagry čo ma pobavilo), najkurióznejšia vec čo som tam našiel boli Poľské knihy, ako sa tam dostali netuším. Ak sa budete vedieť v tom chaose orientovať odporúčam vám skočiť si na Plaza del maestro, počas trhov tam uvidíte praktickú ukážku rešpektovania autorských práv. Najnovšie DVD a Blue Ray za 1 pesos (pozn. 1€ je približne 7-8 pesos). Skonštatujem len že som si technicky legálne zdesaťnásobil kolekciu filmov a tie čo mám fungujú veľmi dobre a sú po Anglicky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Teraz sa v krátkosti povenujem hore Illimani - ak ste v La Paz a máte jasné počasie je ťažké si ju nevšimnúť. 6500 metrov vysoká a na milovníkov hôr pôsobí ako magnet. Ak sa aj vám páči mám pre vás tip - odvezte sa autobusom pred mestečko Uni (presnejšie skôr osada) jeden majestátny výhľad je na nasledovných GPS koordinátoch - 16°32'54.0"S 68°00'41.1"W, pred vami v strede hora Illimani a dole Údolie Duchov - sem vás žiadny sprievodca nezoberie. Odporúčam tam byť pri západe slnka, scenéria je čarovná a prekvapenie vám nepokazím.

Osada Uni z výhľadu
Osada Uni z výhľadu (zdroj: Michal Kováč)
Údolie Duchov
Údolie Duchov (zdroj: Michal Kováč)
Illimani
Illimani (zdroj: Michal Kováč)

Na Illimani mám mimochodom plán liezť len čo sa do Bolívie vrátim, viem že na vrchol nevyleziem na to nemám lebo výšková choroba a moja kondícia na to niesú. Pôjdem pokiaľ budem vládať. Keď už spomínam výškovú chorobu možno vás zaujma ako sa to prejavuje? No prvé čo si všimnete je že máte pocit ako v opitosti iba to nieje príjemné. Druhá vec, unavíte sa oveľa rýchlejšie, ja som sa musel po 5 schodoch zastaviť a vydýchať. Tretia, robíte veci čo obvykle nerobíte, ja som sa fotil. Čo pomáha? No jedna vec sú lieky na túto chorobu s tými skúsenosť nemám. Ja som sa nechal ukecať na tradičnú medicínu a kúpil som si koku. Po troch sušených lístkoch príznaky pomizli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vráťme sa ale k cestovaniu, ďalší cieľ cesty som mal na pláne navštívať jazero Titicaca konkrétne stredisko Copacabana. K tomu ale trochu neskôr, cestou do Copacabany je totiž zaujmavé turistické mesto Tiwanaku. Je smutné dozvedieť sa že od roku 2009 pomizlo stade dosť veľa pamiatok napriek tomu že to tam domáci strážia. Nečudujem sa im pravdu povediac oblasť je dosť chudobná. Keď tam prídete kúpte si od domácich vyrobené sošky pomôžu im a máte celkom super suvenír za pár drobných. K samotnej pyramíde vám veľa nepoviem iba to že síce nieje vysoká ale je vysoko takže výstup hore dá zabrať. Sprievodcu som mal ale Španielsky neviem a vymýšľať si nemám vo zvyku. Mám ale pár záberov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Dávno nefungujúca železničná stanica
Dávno nefungujúca železničná stanica (zdroj: Michal Kováč)
Pohľad z pyramídy na vykopávky
Pohľad z pyramídy na vykopávky (zdroj: Michal Kováč)
Dievča s kocúrom
Dievča s kocúrom (zdroj: Michal Kováč)

Ak ste už v mestečku Tiahuanaco hneď vedľa Tiwanaku tak rozhodne neodporúčam miestne reštaurácie. Tá "najlepšia" kde som chcel ochutnať steak z lamy ani neviem kde začať? Privíta vás varovanie pred Ebolou na stene vedľa tradičných obrázkov (áno Ebola je aj v Južnej Amerike ale tu v EU sa o tom nevie), priniesli mi steak ktorý mal dosť zvláštnu arómu a chutil ako nedopečené hovädzie. Po druhom odrezaní sa objavila krv, jesť som prestal a bol som OK. Na záver tejto cesty ešte jeden detail z celých troch týždňov tu bol asi druhý najkrajší západ slnka. Odporúčam vám ísť pešo cestou nazad kým neprídete k starému kontrolnému stanovišťu čo je dávno opustené. Dá sa jednoducho vyštverať na vrchol a budete mať ďalší krásny zážitok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Na kontrolnom stanovišti čakajúc na západ slnka
Na kontrolnom stanovišti čakajúc na západ slnka (zdroj: Michal Kováč)

Ako vidno grafitti je všade toto je mimochodom spôsob ako Bolívijci prejavujú svoj názor, relatívne pred nedávnom mali referendum kde sa riešilo či bude môcť Evo Morales zostať prezidentom. Každý dom mal buď Evo Si alebo Evo No. Toľko k lokálnej politike, ideme nazad do La Paz.
Ak chcete ísť na autobus medzi mestami prvé čo vás asi napadne že máte ísť na autobusovú stanicu, celkom správne ale Copacabana sa ráta ako "prímestský" spoj a môžete si vlasy vytrhať na autobusovej stanici lebo prímestské spoje odchádzajú spred cintorína. Súradnice sú tu: 16°29'43.1"S 68°09'05.8"W a cieľovú destináciu domáci dosť nahlas vykrikujú hádam sa nestratíte. Keď budete cestovať odporúčam si rezerovať miesto na pravej strane autobusu pri okne budete mať nádherný výhľad na Kordilery a okrem iného prejdete cez celé El Alto takže ak chcete vidieť obesencov sledujete stĺpy. Cestou vás čaká jedna neobvyklá skúsenosť na naše pomery - prechod cez úžinu Tiquina. Odkedy sa potopila kompa čo viezla dva autobusy plné zahraničných študentov a veľa ich zomrelo je nariadenie že ľudia musía vystúpiť a prejsť na druhý breh po vlastnej osi. Preto sa nečudujte keď vás vysadia z autobusu a pošlú vás preč bez vecí - musíte si kúpiť prevoz za 8 pesos a váš autobus príde po vás na opačnom brehu na námestí. Ja som to absolvoval v noci preto sa o fotky nemôžem podeliť každopádne rátajte s tým.

Kordilery z autobusu z konca El Alto
Kordilery z autobusu z konca El Alto (zdroj: Michal Kováč)

Toľko pre dnešok nabudúce vám napíšem niečo o Copacabane čo sa tam oplatí vidieť a kam ísť na výlet, čo ochutnať, na čo si dávať pozor, napíšem niečo o jazere Titicaca aj to či sa tam dá plávať.

Michal Kováč

Michal Kováč

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Amatér cestovateľ čo sa venuje vo voľnom čase foteniu a svojmu zamestnaniu, chcem sa podeliť o praktické skúsenosti s cestovaním bez cestovných kancelárií ktoré som sám zažil. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu