reklama

Cesta do Južnej Ameriky časť 3. La Paz - skoro ako doma

Ako som sa naučil fungovať v meste ktoré je takmer totálne cudzie, niekedy funguje opačne než by človek čakal, zamiloval si horu Ilimani a stal sa závislým na lokálnej špecialite.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ako funguje La Paz? Skúsim to zhrnúť, mesto je obrovské. Je rozdelené na 8 častí. Ja sa povenujem najviac Centru, južnej časti mesta a El Alto nakoľko tieto som navštívil.
Centrum mesta je ako jeden obrovský trh ktorý funguje od skorého rána do neskorej noci každý deň, hlavne bočné uličky. Kúpiť tu môžete všeličo ale postrehol som že vyzerá to skôr ako trh pre turistov, viac suvenírov ako užitočných vecí. Ale dávajte si pozor na autá, vytrubujú pravidelne ale nikdy neviete kedy po vás. Na trhoch odporúčam vyskúšať "Street Juice" väčšinou chudobnejší ľudia vám odšťavia pomaranče, grepy alebo citróny podľa toho čo majú priamo pred vami a za 6 pesos máte niekedy aj trištvrte litra čerstvej štavy. Zaujmavý poznatok aj štava z na prvý pohľad zelených pomarančov je vynikajúca. Možno na trhoch uvidíte aj typické langoše z ktorých sa vykľuje dajaké pôvodné indiánske jedlo ktorého názov som zabudol ale môžete ho bezpečne zjesť. Jeden rozdiel je že to jedia bez cesnaku a bez syra, inak je to bez rozdielu od našich.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte poviem pár nudných slov o bezpečnosti, nakoľko Bolívia nieje práve zóna bez kriminality. Mne za celý výlet nezmizlo nič okrem krytky na objektív ktorá mi vypadla z lanovky. Základná vec je neukazovať drahú techniku ako mobily a foťáky na miestach kde sú davy ľudí napríklad na trhoch prípadne najlepšie je ísť bez nich a peniaze mať veľmi hlboko v niekoľkých vreckách. Pomáha mať aj tmavé slnečné okuliare vtedy vidíte kto si vás premeriava a kto nie.

No a na príjemnejšie veci - čo by ste mali v centre mesta vidieť? Rozhodne odporúčam začať na Plaza Mayor, dá sa ťažko minúť každý večer je tam bola fiesta a je to prvé námestie s kostolom ktorý je po pravej strane po tom čo zídete z mestskej diaľnice. Je to ale aj rajom zlodejov hlavne si vás začnú všímať ak si náhodou dáte za 7 pesos preleštiť topánky takže pozor na veci.
Z hlavného námestia odporúčam prejsť sa pešo cez nadchod na druhú stranu ulice a odtiaľ po pešej zóne na Plaza Murillo, prvé miesto kde uvidíte menej ľudí po dlhšej dobe ale o to viac holubov. Ak chcete zábavu kúpte si v stánkoch krmivo pre holuby a nasypte si do rúk. Dopadnete takto:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Odolávam invázií hladných holubov
Odolávam invázií hladných holubov (zdroj: Michal Kováč)

Mimochodom ak ste už na Plaza Murillo a riadite sa hodinami na radnici tak sa pozrite bližšie. Rovnako ako všetko čo som zažil funguje inak než by ste od toho čakali.

Hodiny fungujú opačne než by človek čakal
Hodiny fungujú opačne než by človek čakal (zdroj: Michal Kováč)

Ak máte ešte chuť a čas pokračujte zo smeru ako ste prišli ďalej rovno kým neprídete k trhovisku Yungas, zabočte doľava a hore kopcom mali by ste prísť na výhľad, domáci to volajú Mirador. Ak vyšlapete hore prídete do malého parku a máte pred sebou celú južnú časť mesta s obchodnou štvrťou. Podľa mňa nieje až taký pôsobivý ako z Titanicu na El Alto ale ak milujete hory a máte štastie na počasie si pohľad zamilujete.

La Paz - Mirabel
La Paz - Mirabel (zdroj: Michal Kováč)
Z oblakov sa vynárajúca hora Ilimani - výhľad z Mirabel La Paz
Z oblakov sa vynárajúca hora Ilimani - výhľad z Mirabel La Paz (zdroj: Michal Kováč)

Keď sme sa teda už z výhľadu pozreli na južnú časť mesta poďme si o nej povedať čo tam zažijete. Je to tá bohatšia časť mesta kde by malo byť všetko relatívne bezpečnejšie. Dokonca tam nájdete pri konečnej lanovky aj typické obchodné centrum ako ho poznáme ibaže aj tam je všetko naopak, kino v pivnici, butiky v strede a hypermarket hore. Ešte jeden detail - dole v meste je teplejšie nerobte chybu ako ja že som tam šiel v zimnej bunde nakoľko na El Alto bolo 7*C zatiaľ čo v Valle de la Luna bolo tak 30*C. Ale pekne po poriadku ako schádzate dole prejdete po dvoch relatívne nových mostoch ktoré mestu dosť pomohli s dopravou. Ak dávate pozor tak tesne pred mostovou križivatkou si naľavo všimnete dom čo stráži armáda a na parkovisku sú športové autá. Správne tam býva prezident. Fotky mám iba rozmazané, tam už doprava ide civilizovane a rýchlo. Celkom dole sú dve atrakcie - Zoo a Valle de la Luna. Určite si všimnete že krajina sa začína meniť postupne mizne tráva a ostávajú holé skaly. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Cesta do Valle de la Luna - La Paz
Cesta do Valle de la Luna - La Paz (zdroj: Michal Kováč)
Cesta do údolia mesiaca La Paz
Cesta do údolia mesiaca La Paz (zdroj: Michal Kováč)
Cesta do údolia mesiaca La Paz
Cesta do údolia mesiaca La Paz (zdroj: Michal Kováč)
Plechová lama vítajúca vo Valle de la Luna
Plechová lama vítajúca vo Valle de la Luna (zdroj: Michal Kováč)

Začnem údolím mesiaca to by ste mali vidieť skôr, je bližšie a vezmite si letné veci je tam teplo. Ja som zistil že zimná bunda istý čas chráni pred teplom z vonka ale ak sa raz zohreje je zle... Na vlastnú obhajobu šiel som z výhliadky na El Alto kde bola zima a zimná bunda sa hodila proti vetru a až taký rozdiel v teplote som nečakal. Po vstupe si odporúčam natankujte vodu a tajný tip - začnite cestou do ľava pôjdete v protismere a môžete sa potajomky odfotiť aj na miestach kde je to zakázané nakoľko strážnici sledujú iba väčšie skupinky turistov. Záberov mám dosť ale nepokazím vám zážitok ak tam pôjdete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Valle de la Luna - La Paz
Valle de la Luna - La Paz (zdroj: Michal Kováč)
Valle de la Luna - La Paz
Valle de la Luna - La Paz (zdroj: Michal Kováč)

Ďalej máme na programe Zoo tá je kúsok od údolia a oboje sa dajú zvládnuť za jedno poobedie. Skôr než vstúpite dnu zastavte sa v stánkoch naľavo od vchodu a kúpte si nesladené pukance z bielej kukurice (ktorá je mimochodom vynikajúca varená). Ak chcete fotku s lamami a alpacami budete ich potrebovať - ak majú plné ústa nepľujú a tie v Zoo sú naučené na to že ich návštevníci kŕmia ak uvidia pukance ste stredobodom ich záujmu (mimochodom tie pukance veľmi chutné neboli). Ak chcete vidieť 3 spiace korytnačky tak choďte do terária iné tam nič nebolo a je to cestou k lamám. K lamám ešte jeden postreh - ak zaklopia uši dozadu mieria na pľutie radím ústup.

Kŕmim lamu alebo alpacu rozdiel neviem dodnes
Kŕmim lamu alebo alpacu rozdiel neviem dodnes (zdroj: Michal Kováč)
Neskôr prišla malá pózerka
Neskôr prišla malá pózerka (zdroj: Michal Kováč)
Nekúšu a sú celkom milé
Nekúšu a sú celkom milé (zdroj: Michal Kováč)

V zadnej strane majú medvede a Kondory, sú naozaj veľké v prírode som nevidel ani jedného ale v Zoo to boli ozaj majestátne tvory.

Kondor - Zoo La Paz
Kondor - Zoo La Paz (zdroj: Michal Kováč)
Medveď pri poobednej sieste - Zoo La Paz
Medveď pri poobednej sieste - Zoo La Paz (zdroj: Michal Kováč)

Toľko k Zoo ak chcete vidieť viac choďte. Ja sa idem venovať ceste nazad, ak končíte neskôr ako 16:00 rozhodne nechoďte priamo do centra autobusom, bude už špička a cesta bude trvať neskutočne dlho. Je ideálny čas dokončiť moje pojednanie o Teleferico lebo tu sa ukáže prednosť hromadnej dopravy ponad mesto. Ak som to nespomenul minule oplatí sa mať predplatenú kartu s kreditom, vystojíte si iba jednu radu a ak si kartu nabijete dostatočne tak len raz. Turisti čo si kupovali jednorázové lístky si vystáli dve veľké rady. S kartou máte prioritu. Autobusom sa odvezte k teleferico verde alebo obchodné centrum MegaCenter, aká ceduľka to presne bola si ale nespomeniem. Odtiaľ ide zelená linka lanovky ktorá je prepojená so žltou a tá vás odvezie až na El Alto ale pozor iná stanica ako červená linka. Ja som vystupoval na Sopocachi a odtiaľ šiel minibusom asi pol hodinu v zápche, čo som predbehol bola možno aj hodina státia. Cítiť že ešte sieť nieje dostavaná.

Po návrate do hotela som šiel pozrieť či sa dá nájsť nejaký solídny podnik, po prechádzke po okolí som našiel múzeum koky. Za veľa nestálo ale hore vám načapujú pivo z koky, to už bolo dačo iné. 3% alkoholu ale v 3500 metroch je to ako rana do hlavy. Skoro som zletel zo schodov ale ako som šlapal nazad k hotelu to prešlo. A spočiatku som mal pocit že sa doslova vznášam. Už som sa vracal po tme a pozerám ako zmizol trh sa 3 vchody od hotela objavil English pub (recenzie hovoria že je fake, majú tam Guiness, Heineken a Bolívijské pivá ale Anglickú obsluhu a Škótskych zákazníkov). Konečne spoločnosť ľudí s ktorými môžem pokecať. Ono ak viete po Anglicky ale bavíte sa so Škótom veľa im nerozumiete ale po dvoch pivách už hej. Nepýtajte sa ma ako je to možné sám som tomu neveril. Chlapík s ktorým som sedel žil 18 rokov v Bolívií a živil sa pestovaním eukalyptu (pozn. krycí názov pre koku vysvitlo neskôr) a bavili sme sa o západe slnka nakoľko sa zotmelo mimoriadne rýchlo (15 minút u nás to voláme zlatá hodina ako fotografi). Vysmial ma že som mal skúsiť Ekvádor tam to vraj trvá 2 minúty. Viac si nepamätám ale viem že som nejako prišiel k sebe keď som šiel do hotela a našiel som si návod kam ísť ak si chcem vybaviť občianstvo v Bolívií a ako pašovať kokaín... Čo do toho piva dávali netuším ani čo sa dialo. Ale English Pub odporúčam - je na Illampu Avenue v Centre. Ak tam bude taký šedivý vlasatý Škót kúpte mu pivo budete mať zaujmavý večer. Keď som už pri podnikoch ak chcete ísť na slušný a dobrý obed navštívte Eli´s, chvália sa že je to Americká Pizzéria na štýl USA, zakladateľom bol istý Eli Sojka čo mi znie ako dosť naše meno, pizzu majú najlepšiu čo som mal v Bolívií a cukráreň na hlavnej ceste lepšia než akákoľvek na Slovensku. Hovoril som aj s terajšou majiteľkou, vnučkou starého pána veľmi milá a starostlivá pani, ak ju uvidíte (spoznáte ju) spýtajte sa na históriu podniku dostanete možno aj zľavu. Na záver ešte večerný záber z hotela:

Centrum La Paz v noci
Centrum La Paz v noci (zdroj: Michal Kováč)

Aby som vás dlho nezdržoval o týždeň popíšem ako funguje El Alto, ako som šiel pozrieť výhľad na Ilimani, ako som zápasil s výškovou chorobou a ako som cestoval do strediska Copacabana pri jazere Titicaca.

Michal Kováč

Michal Kováč

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Amatér cestovateľ čo sa venuje vo voľnom čase foteniu a svojmu zamestnaniu, chcem sa podeliť o praktické skúsenosti s cestovaním bez cestovných kancelárií ktoré som sám zažil. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu